Hypopressive tutuksi –workshop

Maanantaina 23.4.2018 klo 19:00-20:30 Kulosaaressa, 40€

Hypopressive on synnyttäneiden naisten kuntoutukseen Espanjassa kehitetty hengitys- ja asennonhallinta –metodi, joka vähentää painetta lantionpohjasta ja opettaa kehon syviä korsettilihaksia (lantionpohja, syvä poikittainen vatsalihas, multifidus ja pallea) työskentelemään paremmin yhteistyössä.

Hypopressive kuntouttaa ja ennaltaehkäisee lantionpohjan ongelmia (virtsankarkailu, laskeumat) ja toimii osana erkauman kuntoutusta, parantaa ryhtiä, parantaa hengityskapasiteettia, vakauttaa lantionseutua vähentäen näin alaselän vammautumisriskiä, parantaa elämänlaatua ja kaventaa vyötärönseutua.

Hypopressive harjoittelu koostuu alkeistasolla hengitystekniikasta ja asennoista.
Hengitystekniikka tulee joogan Uddiyana Bandha harjoituksesta, jossa syvän uloshengityksen jälkeen, hengitystä pidätetään ja lihakset tekevät sisäänhengitysliikkeen (rintakehä laajenee), samalla kun ilmatiet (sieraimet ja kurkunpää) pysyvät suljettuna. Syntyvä alipaine vetää rentoutunutta palleaa ylöspäin. Pallean myötä rentoutunut vatsalihasseinämä vetäytyy passiivisesti sisään. Ykköstasolla asentoja on 8, ne ovat saaneet nimensä Kreikkalaisten jumalien mukaan. Asennot perustuvat periaatteisiin, jotka helpottavat ja vahvistavat hypopressive -efektiä; vähentävät painetta, nostavat sisäelimiä ja parantavat ryhtiä. Asennot seuraavat toisiaan tietyssä järjestyksessä ja ovat tärkeä osa harjoittelua.

Harjoittelu sopii erityisesti synnyttäneille (väh. 6 vko alatiesynnytyksestä ja 3 kk sektiosta), mutta myös kovaa treenaavat urheilijat hyötyvät painetta vähentävästä harjoittelusta.

Harjoittelu ei sovi, jos olet raskaana, kärsit korkeasta verenpaineesta, sydänsairauksista tai tyrästä.

Helpointa on aloittaa yksilöohjauksessa ja siirtyä siitä pienryhmäharjoitteluun. Yksilöohjaus aloitetaan testeillä, joilla arvioidaan keskivartalon ja lantionpohjan toimintakykyä paineen kasvaessa, mitataan erkauma, vyötärönympärys ja asiakkaan pituus, sekä arvioidaan vatsalihasten ja pallean lihastonusta.
Sen jälkeen tutustutaan hengitystekniikkaan, opetellaan hypopressive asennot ja lopuksi hengitys sekä asennot on tarkoitus yhdistää sujuvaksi liikesarjaksi.

VauMii:n Hypopressive tunteja ohjaa Low Pressure Fitness:n Level1 ohjaajakoulutuksen käynyt, Liikunnanohjaaja (AMK) ja PilatesHealth ohjaaja, Miia Vauhkonen.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:
Voit ostaa WORKSHOPIN suoraan VauMii:n verkkokaupasta: www.vaumii.fi

WORKSHOPIN voi maksaa myös Smartumin liikunta- ja kulttuuriseteleillä, Edenredillä ja E-passilla. Laita silloin viestiä: miia@vaumii.fi niin varaan sinulle paikan.

Lämpimästi tervetuloa!